Podsumowanie roku 2022 i prognozy na rok 2023

TT-Thermo King: Sytuacja na Wschodzie zmienia model biznesowy firm transportowych

 

Rozmowa z Prezesem TT-Thermo King Sp. z o.o. Wojciechem Żołądek

 

W tym roku rynek naczep i przyczep skurczył się wg danych PZPM o ponad 12%. Z czego wynika to spowolnienie? W jakim stopniu na rynek oddziaływały takie czynniki, jak problemy z komponentami wynikające jeszcze z konsekwencji pandemii, wzrost cen energii i wahania kursów walut w związku z wojną w Ukrainie oraz spowalniająca koniunktura?

Poza wymienionymi w pytaniu przyczynami, na niższe wyniki sprzedaży naczep na pewno mają wpływ: ograniczenie podaży naczep spowodowane brakiem komponentów do ich produkcji, a także ograniczona podaż ciągników siodłowych spowodowana również brakiem komponentów. Niezależnie od tego na wynik sprzedaży naczep wpływa niepewność spowodowana wojną w Ukrainie.

 

Chereau w tym roku zaliczyło spadek sprzedaży na poziomie 11%, czyli podobny do trendu rynkowego (–14%) i dużo lepszy niż rynek chłodni (–36%). Czy i w jakim stopniu może jeszcze do końca roku zmienić się ten wynik?

Różnice w sprzedaży naczep Chereau między rokiem 2022 a 2021 wynikają przede wszystkim z różnej liczby dostarczonych naczep w poszczególnych latach zgodnie z kontraktem dla Biedronki (JMP). Do końca roku nie ma możliwości zmiany wyniku sprzedaży, ponieważ produkcja na ten rok jest już wyprzedana.

 

Rok 2022 to wydłużające się terminy dostaw, renegocjacje cen na podpisane już zamówienia i rezygnacje z odbioru zamówionych pojazdów. Jak to wyglądało w przypadku marki Chereau? Ile dzisiaj trzeba czekać na odbiór zamówienia?

Firma TT-Thermo King jest dystrybutorem naczep marki Chereau od miesiąca. Dlatego trudno mi się wypowiadać, jak dokładnie wyglądały negocjacje i czym spowodowane były rezygnacje z zamówionych wcześniej naczep itd. Obecnie, w trakcie negocjacji klient otrzymuje cenę na naczepę „na dzisiaj”, która jest korygowana w górę lub w dół w zależności od wskaźnika Eurostat TEIIS040 na cztery miesiące przed planowanym odbiorem. Klientowi przysługuje prawo do anulowania zamówienia. Klient ma również możliwość zamówienia naczepy w roku 2023 po cenie gwarantowanej.

 

W tym roku zarejestrowano o 36% mniej chłodni niż w roku ubiegłym? Dlaczego właśnie ten segment rynku zaliczył aż tak duży spadek?

Jednym z głównych czynników powodującym spadek sprzedaży naczep jest ich podaż związana bezpośrednio z ograniczonymi możliwościami producentów. Niezależnie od tego, sytuacja na Wschodzie powoduje zmianę modelu biznesowego firm transportowych. Dotychczas wiele firm transportowych kupowało naczepy chłodnicze i używało ich 3 – 4 lata, po czym sprzedawało je łatwo na Wschodzie. To się jednak zmienia. Obecnie firmy zmieniają podejście, będą dłużej eksploatować posiadany sprzęt, co niestety wpływa negatywnie na sprzedaż nowych naczep.

 

Jakie o szanse i zagrożenia niesie ze sobą rok 2023 na rynku naczep i przyczep?

Trudno formułować prognozy. Uważam, że głównym zagrożeniem, które niesie ze sobą rok 2023 będzie rosnąca inflacja, a w konsekwencji brak przewidywalności ceny produktu w momencie negocjacji. Ponadto na spadek sprzedaży naczep i przyczep w 2023 roku będą miały wpływ nie tylko ograniczenia w podaży samych naczep spowodowane brakiem komponentów, ale również problemy producentów samochodów. Jak wspomniałem wcześniej następuje również zmiana modelu zakupu sprzętu, poprzez wydłużony czas użytkowania. Jest jednak szansa na sprzedaż produktów (naczep), których rozwiązania konstrukcyjne i wysoka jakość pozwalają na dłuższą bezawaryjną eksploatację. W mojej opinii, ilość towarów do przewożenia w kontrolowanej temperaturze nie powinna znacząco zmaleć.

 

Dziękuję za rozmowę,

Katarzyna Dziewicka dla magazynu Truck&Van

 

Link do rozmowy.

Link do grudniowego wydania Truck&Van.

Wróć